TAWARAN ISMEWA UNTUK PENGUNJUNG

Monday 26 January 2015

Kerajaan Selangor Nasihat Semua Pihak Pergiat Kerjasama Tangani Wabak Denggi


SHAH ALAM, 26 Jan (Bernama) -- Kerajaan Negeri Selangor menasihatkan semua pihak terlibat di negeri ini mempergiat jalinan kerjasama sedia ada dengan Kerajaan Persekutuan dalam menangani wabak denggi secara lebih efektif berikutan peningkatan jumlah kes penyakit itu.

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali berkata pihaknya melihat peningkatan mendadak kes demam denggi di negeri ini secara lebih serius walaupun pelbagai langkah dan tindakan telah diambil untuk mengatasinya.

Beliau berkata kerjasama dengan Kerajaan Persekutuan dalam membendung peningkatan jumlah kes wabak denggi akan terus dipererat bagi mendapatkan lebih banyak kaedah terbaik sebagai penyelesaian terhadap wabak itu.

"Kita telah lancarkan pelbagai program cegah denggi di setiap daerah serta lokaliti terlibat namun ia mesti dilakukan secara berterusan oleh pihak terlibat seperti pihak berkuasa tempatan, kementerian (kesihatan) dan jabatan kesihatan daerah.

Jadi, satu kerjasama kolektif sangat diperlukan dalam menangani masalah ini. Semua pihak perlu memberi perhatian lebih khusus mengenainya," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Majlis Lambaian Kaabah Selangorku, di Masjid Tengku Ampuan Jemaah di sini hari ini.

Semalam, Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya menyatakan Selangor merekodkan jumlah kes denggi tertinggi di negara ini iaitu lebih 1,000 kes dalam tempoh seminggu sejak tiga minggu lepas.

Katanya, daerah yang merekodkan jumlah tertinggi wabak denggi di negeri ini adalah Petaling.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment